Arany János: Tengeri-hántás olvasónapló

Arany János: Tengeri-hántás olvasónapló
Arany János: Tengeri-hántás olvasónapló
Arany János: Tengeri-hántás olvasónapló

Az „Őszikék-balladái” sorozatának egyik kiemelkedő műve, a „Tengeri-hántás” Arany János parasztballadái között különleges helyet foglal el. A történet két narrátora, Tuba Ferkó és Dalos Eszter, egy őszi kukoricahántás közben, egy ropogó tábortűz mellett osztják meg a ballada eseményeit. A mű a két fiatal közötti szerelem gyorsan kibontakozó, de végzetes fordulatot vevő kapcsolatát ábrázolja.

Eszter váratlanul teherbe esik, ami a korabeli társadalom szemében súlyos vétségnek számít. A helyzetből adódó társadalmi elutasítottság és a körülmények súlya végül tragédiához vezet: a lány öngyilkosságot követ el. A lelkiismeret-furdalástól gyötört Ferkó is az életét oltja ki. A ballada a kihunyt tábortűz szimbolikus képével zárul, amely lezárja a tragikus események sorát.

Arany János: Tengeri-hántás olvasónapló

Tuba Ferkó, a fiatal juhászlegény, elcsábítja és teherbe ejti Dalos Esztert, majd hirtelen eltűnik. A történet tragédiája akkor ér el mélypontot, amikor Eszter elkeseredésében öngyilkosságot követ el. Ferkó, aki később visszatér a faluba, szembesül szerelme halálával, ami fokozza lelkifurdalását.

Az álmatlan éjszakák után, egyik éjjelen Ferkó kiszédeleg a falu utcáira, majd alvajáróként felmászik a templomtoronyba, ahonnan végül a mélységbe zuhan és életét veszti. A ballada homályosítja, hogy öngyilkosság vagy baleset történt-e, de a történet sötét árnyalatai azt sugallják, hogy Ferkó toronyra mászása nem volt véletlen.

A „tengeri” kifejezés a kukoricára vonatkozik, amely az amerikai kontinensről származik, és sok helyen még ma is használják. A tengerihántás alatt a kukoricacső héjának, a csuhé-levelek eltávolítását értjük. Ez a munka lehetőséget adott arra, hogy a közösség tagjai történeteket meséljenek egymásnak, gyakran a tűz körül. Ekkor hangzott el Ferkó és Eszti tragikus története is.

Ritka, de előforduló jelenség, hogy piros szemű kukoricacsövet találnak, amit a hagyomány szerint szerencsés előjelnek tekintettek. A versben ez ösztönzést ad a fiataloknak: „Ki először piros csőt lel, lakodalma lesz az ősszel.” A történetben gyakran elhangzik a buzdítás: „Tegyetek rá, hadd lobogjon”, ami arra ösztönzi a hallgatókat, hogy táplálják a tüzet.

A műben a közbevetett megjegyzések is fontos szerepet kapnak, mivel gyakran a történet szerves részét képezik. A „Hűvös éj lesz, fogas a szél” kifejezés a metsző hideg szélre utal.

A telihold titokzatos hangulatot áraszt a műben, és egyben jelzi a lány növekvő nőiességét. A szövegben számos utalás található, melyek mélyebb jelentéseket hordoznak. Ilyen például: „Rókát hajt a Bodré”, ami arra utal, hogy a kutya, mint Ferkó, üldözi a lányt; „Töri a vadkan az irtást”, ami a szexuális együttlétet jelképezi; valamint „Tövis, talló piros vérit fakasztja”, amely a szüzesség elvesztésének metaforája.

A „Hova jár, mint kósza lélek” kifejezés arra utal, hogy Eszti többször is találkozik Ferkóval, és az ilyen típusú ábrázolások gazdagítják a művet, mélyebb értelmezési lehetőségeket kínálva az olvasónak.

A „Soha mennyi csillag hull ma” kifejezés Eszti tragikus sorsának előrejelzését jelzi. A csillaghullás régen gyakran a halál vagy a szerelem végeként volt értelmezve, és ezen kívül arra is utalhat, hogy az adott időszakban gyakran fordultak elő öngyilkosságok, különösen törvénytelen terhesség következményeként, amikor az érintettek nem tudtak megfelelni a társadalmi és erkölcsi elvárásoknak.

A „Tuba Ferkó a legelőt megúnta, tovahajtott” mondat arra utal, hogy Ferkó megelégelte a helyzetet, és elhagyta Eszti-t. A „Nagy harmat esik egyre” kifejezés pedig Eszti fájdalmát, könnyeit szimbolizálja, ahogyan sírásban fejezi ki bánatát.

A „Kuvikol már az ebanyja” kifejezésben szereplő kuvik, vagyis bagoly a néphiedelem szerint halálmadárnak számít, amelynek hangja rossz előjelet, közelgő halált jelzi.

Az „Itt nyugosznak fagyos földbe” sor pedig egyértelműen arra utal, hogy Eszti terhes volt, mivel a többes szám használata arra vonatkozik, hogy többen nyugszanak a földben, ami Eszter és a gyermek halálát jelzi.

A „Ne aludj hé! Vele álmodsz” kifejezés Ferkó belső vívódását tükrözi, miközben Eszti halála egyre inkább megviseli őt. A „Tizenkettőt ver Adonyban” kifejezés, amely az éjfél harangszavát jelzi, Ferkó végső órájának közeledtét szimbolizálja.

A két fiatal tragikus története erkölcsi példázattá alakul, amely hangsúlyozza az erkölcsi normák betartásának fontosságát, különösen a házasságon kívüli viszonyokkal kapcsolatos veszélyek és következmények kapcsán.

A romantika, amely a műfaji kötöttségektől való szabadulást kereste, kedvelte az átmeneti vagy kevert műfajokat. A ballada a líra és az epika határán helyezkedik el, így drámai monológokkal vagy párbeszédekkel is gazdagodhat.

Greguss Ágost definíciója szerint a ballada „tragédia dalban elbeszélve”. A műfaj jellemzője, hogy tragikus, sűrített helyzeteket ábrázol, miközben a líraiság a lélek állapotának kifejezésével vagy egy erkölcsi, etikai norma megjelenítésével érhető el.

A szereplők döntéseit a szabad akarat és a determináció közötti összecsapás alakítja, miközben gyakran a „bűn és bűnhődés” témája kerül előtérbe. A balladákban a drámai objektivitás és a lírai szubjektivitás együtt jelenik meg, ezzel gazdagítva a műfaj sokrétegűségét.

A „személy” történetének bemutatása gyakran epikus jellegű, ami az elbeszélő művek jellegzetességére utal. Ahogyan Arany János fogalmaz, a ballada lényege nem csupán a tények közvetítése, hanem az érzelmi hatás kifejezése. „A ballada természete szerint nem a szomorú történeteket, hanem azok tragikumát hivatott erőteljesen közvetíteni.” Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy a ballada mélyebb érzelmi rétegeket és komplex üzeneteket közvetítsen az olvasó felé.

Arany János műveiben a szöveg epikus hitelessége mellett különös szerepet kapnak a szerkezeti megoldások, az előadásmód, és az ezekből fakadó hatások. A népies balladák esetében Arany a népballadák keletkezési körülményeit is bemutatja, például a közösségi együttlét erejét vagy a babonás hiedelemvilágot, mint ahogy azt a „Tengeri-hántás” című művében is láthatjuk.

Az elbeszélés és párbeszéd váltakozása, a közbeszólások, valamint a párhuzamos vagy keretes szerkezet alkalmazása jelentősen növeli Arany János balladáinak hatását. A költő a zenét is kiemeli a balladák ihletésében, hangsúlyozva, hogy a ritmus és dallam már az első, még homályos eszme megfogalmazásakor jelen volt. Gyakran egy régi népdal kapcsolódik az adott témához, amely különös szimpátiával viszonyul hozzá, ezzel gazdagítva a balladák akusztikai rétegét.

Arany János balladáiban a német műballada, valamint a skót, magyar és székely népballadák tematikája és hangulata ötvöződik. A költő 1846-tól kezdett balladákat írni, és műveit az időszakok és keletkezési helyek alapján három nagy csoportra oszthatjuk: nagyszalontai (1846-1850), nagykőrösi (1852-1857) és pesti (1860) időszakra. E balladák témája, szerkezete, hangulata és műfaji jellegzetességei alapján is különböznek.

Imre László „Arany János balladái” című könyvében bemutatott példák jól szemléltetik azokat a jellemző módszereket, amelyek Arany János munkásságát az irodalomtörténet kiemelkedő részévé tették.

Arany János: Tengeri-hántás olvasónapló

 





Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük