Jonathan Swift „Gulliver utazásai” című szatirikus regénye 1726-ban jelent meg, és azóta is olvasók generációit ragadja magával világszerte. A történet főhőse, Lemuel Gulliver, egy hétköznapi családapa, aki rendkívüli kalandok során ismeri meg a világ különböző kultúráit és társadalmait. Az utazások során olyan elképzelt helyszíneken fordul meg, mint a törpék lakta Lilliput, az óriások földje, Brobdingnag, a misztikus Lugnagg és a nyihahák birodalma.
A négy részre tagolt történet első személyben tárja elénk Gulliver élményeit, így hitelesen kelti a valósághűség illúzióját, amelyet pontos dátumok és részletes beszámolók tesznek még meggyőzőbbé. A regény éles szatírával reflektál a társadalmi viszonyokra, a tudományos világképre és az emberi gondolkodás korlátaira, miközben új nézőpontokat villant fel az olvasók előtt.
A lilliputi törpék és a brobdingnagi óriások története az emberi lépték és a relatív perspektíva kérdését boncolgatja, finom kritikával illetve az angol társadalmat. Laputa, a filozófusok és tudósok szigete, az ésszerűtlenség és a tudományos világ gúnyos tükre, ahol az éhező nép szenved, miközben a föld bőségesen terem. A nyihahák országa, ahol a nemes lelkű lovak uralkodnak és az emberszerű, durva jellemekkel bíró jahoók szolgálnak, kendőzetlenül állítja pellengérre az emberi természet sötét oldalát, érzékeltetve, hogy az embernél nem létezik visszataszítóbb teremtmény a világon.
Swift műve nem csupán kalandos olvasmány, hanem elgondolkodtató társadalmi és erkölcsi kritika is, amely évszázadok múltán is aktuális és friss marad.
Szereplők:
Lemuel Gulliver
Mary Gulliver
Grultrud
Munodi
Limtoc
Dr. Bates
Professor
Empress
Jonathan Swift: Gulliver utazásai olvasónapló
Jonathan Swift (1667–1745) „Gulliver utazásai” című műve a nagy földrajzi felfedezések korának divatos utazási regényeit idézi, ám torzított tükörként és éles paródiaként reflektál azokra. A regény négy rendkívüli utazáson keresztül követi nyomon főhőse, Gulliver kalandjait, amelyek nemcsak fantasztikus világokat tárnak az olvasó elé, hanem mélyebb társadalmi és erkölcsi tanulságokat is megfogalmaznak.
A történet első két részében Swift a társadalmi rendszerek különböző arcait boncolgatja a lilliputi törpék és a brobdingnagi óriások birodalmában tett látogatások során. Ezek a fejezetek éles tükröt tartanak az emberi természet elé, rávilágítva a hatalom, a méret és az erő viszonylagosságára, valamint a társadalmi struktúrák egyéni sorsra gyakorolt hatására. A harmadik részben a szerző az emberi értelem kudarcait és a tudományos gőg nevetségességét állítja pellengérre, míg az utolsó fejezetben maga az emberiség válik a szatirikus kritika központi célpontjává.
Gulliver, a kalandvágyó hajóorvos, képtelen hosszú ideig megmaradni otthonában. Újabb és újabb tengeri utazásokra sarkallja őt a hazai megélhetés nehézsége, valamint a korabeli orvosi szakma visszásságai. Bár kezdetben lelkes hazafi és Anglia híve, utazásai során egyre inkább eltávolodik hazájától és saját identitásától. A folyamatos külső és belső konfliktusok árnyalják Gulliver jellemét, ezáltal téve őt és kalandjait különösen izgalmas és tanulságos olvasmánnyá.
Swift műve több mint szórakoztató kalandregény – egy időtálló társadalmi tükör, amely ma is elgondolkodtatja az olvasót az emberi természet örök érvényű kérdéseiről.
Gulliver első két útja
Jonathan Swift „Gulliver utazásai” című regényének első két kötete főhősét, Gullivert, két különös világba vezeti: először a törpék lakta Lilliputba, majd az óriások földjére, Brobdingnagra (korábban tévesen Brogdingragként említve). Swift e két eltérő méretarányú birodalom megalkotásával olyan képzeletbeli színtereket teremt, ahol az emberi léptékek és normák teljesen átrendeződnek.
A szerző bravúrosan mutat rá arra, hogy minden viszonylagos – amit megszokottnak és helyesnek tartunk, csupán a saját perspektívánk eredménye. Ha más szemszögből vizsgáljuk a világot, könnyen megkérdőjeleződnek eddigi ítéleteink és meggyőződéseink.
Swift a méretbeli ellentétekből fakadó humorral nem csupán szórakoztat, hanem mélyebb gondolatokat is ébreszt az olvasóban. Felveti a kérdést: mi az, ami valóban nagy és jelentőségteljes, és mi az, ami csupán látszólag az? A kicsiny és nagy közti különbségek révén érzékelteti, hogy a kisebbek gyakran rettegnek az erősebbektől, ám félelmüket sokszor hivalkodó magatartással és túlzó gesztusokkal igyekeznek elfedni.
Swift regénye ezzel nemcsak az emberi természet törékenységére világít rá, hanem arra is, hogy a hatalom és nagyság gyakran csupán nézőpont kérdése.
Jonathan Swift „Gulliver utazásai” című regényében a lilliputi császár nagyravágyó és hataloméhes alakját karikírozza, aki saját magát minden uralkodó fölé helyezi. Swift éles iróniával ábrázolja a törpe lilliputiak agresszivitását és önteltségét, miközben Gulliver – aki az ő szemükben óriás – megőrzi türelmét és szelídségét. Gulliver végül visszautasítja a császár kérését, hogy segédkezzen a szomszédos Blefuscu lerombolásában, ezzel is megőrizve erkölcsi tartását.
Swift ezen jelenetei a kicsinyesség, az önzés és az önhittség jelenségeit boncolgatják, miközben hangsúlyozzák: a valódi nagyság nem hivalkodó, nem igényel állandó igazolást – egyszerűen létezik. A szerző így nemcsak kalandos utazást kínál olvasóinak, hanem maró társadalomkritikát is megfogalmaz, reflektálva a hatalom természetére és az emberi gyarlóságra.
A regény két markánsan eltérő világot mutat be. Lilliputban a törpe lakosok az alvó „Emberhegyet”, vagyis Gullivert, azonnal lekötözik, és íjakkal, nyilakkal fegyverkezve próbálják felette gyakorolni a hatalmat. Ezzel szemben Brobdingnagban Gulliver maga válik törpévé az óriások között. Amikor technikai ismereteit – köztük a puskapor készítését – ajánlja fel a királynak, az uralkodó döbbenten utasítja vissza, elborzadva az emberi találékonyság pusztító erejétől.
Swift ezzel a kontraszttal világít rá az emberi természet kettősségére, és arra, hogy a hatalomhoz való viszonyunk miként formálódik a körülmények és a nézőpont változásával.
Jonathan Swift „Gulliver utazásai” című műve két különböző társadalom politikai és államszervezeti működését tárja az olvasó elé, mindkettő fontos tanulságokat hordoz. Lilliput uralkodói a belső politikai érdekek és az ellenzék megnyerése érdekében tekintik ellenségüknek a szomszédos Blefuscut – noha enélkül a két ország békében élhetne egymás mellett. Brobdingnag esetében, bár nincsenek szomszédos országok, a korábbi belső zavargások szükségessé teszik a hadsereg fenntartását. Ez rámutat arra, hogy még a legbékésebb és leginkább harmonikus társadalmakban is szükség van a rend biztosítására, mivel a hatalmi harcok az arisztokrácia, a király és a nép szabadságtörekvései között folyamatosan jelen vannak.
Brobdingnagban a bölcsesség, a tudomány és a józan ész határozza meg a társadalmi rendet. A bölcs király tudós tanácsadókkal veszi körül magát, akik gyors és hatékony döntésekkel segítik az állam működését. Ezzel szemben Lilliput egy angol mintára felépített parlamentáris monarchia, ahol Swift élesen bírálja az ilyen rendszer hibáit és visszásságait. Bár Lilliput a felszínen erkölcsös és praktikus társadalomnak tűnik, kegyetlen és cinikus terveket dédelget – például azt, hogy Gullivert, a gigantikus vendéget, megvakítják, majd éhhalálra ítélik.
Swift e két világ ábrázolásával nemcsak kalandos történetet tár az olvasók elé, hanem éles társadalmi kritikát is megfogalmaz. Rávilágít arra, hogy az emberi önzés, a hatalomvágy és a korrupció univerzális jelenségek, amelyek a legkülönbözőbb társadalmakban is megmutatkoznak – legyen szó akár törpékről, akár óriásokról.
A harmadik utazás
Jonathan Swift „Gulliver utazásai” című regényének harmadik útján a főhős Brobdingnag államába érkezik – egy felvilágosult abszolutizmusra épülő országba, ahol a királyi bölcsesség és a racionalizmus irányítja a társadalmat. Swift azonban ezt a racionalizmust éles szatírával ábrázolja, kiemelve a felvilágosult kormányzás árnyoldalait és az ész uralmának visszásságait.
A regény harmadik könyve Gulliver több kisebb utazását is bemutatja, ahol a tudomány és technika uralkodik mind az egyének, mind a társadalmi rend felett. Swift itt rámutat arra, hogy a tudományos haladás nem mindig szolgálja az emberi szabadságot és jólétet – gyakran inkább a hatalom eszközévé válik, amely elszakad a gyakorlati élet szükségleteitől.
Laputa, a repülő sziget, ennek a tudományos hatalomnak a szimbóluma. A mágnesesség segítségével lebegő sziget a fizikai és matematikai ismeretek lenyűgöző példája, ám funkciója kizárólag az, hogy a király és udvara uralmát fenntartsa a földön elterülő Balnibarbi és fővárosa, Lagado felett. A technológiai csoda így inkább az elnyomás eszközévé válik, mintsem a haladás és fejlődés motorjává.
Swift ezzel a fejezettel nem csupán a tudományos világra reflektál, hanem arra is, hogyan válhat a hatalom és a tudás összefonódása elnyomó erővé – egy olyan üzenet, amely ma is aktuális és elgondolkodtató.
Swift „Gulliver utazásai” harmadik részében a tudomány lenyűgöző ugyan elméleti szinten – különösen a matematika, zenetudomány és csillagászat területén –, ám a gyakorlati alkalmazás gyakran kudarcot vall. Azok, akik sikeres gazdálkodást folytatnak és eredményeket érnek el, nem megbecsülésben részesülnek, hanem kiközösítik őket, sőt, egyesek közellenséggé válnak.
A groteszk és abszurd tudományos kísérletek – például a napfény kivonása uborkából – egyszerre mutatják Swift kegyetlenül szatirikus fantáziáját és világunk abszurditására utaló ironikus párhuzamait. Az ilyen jelenetek, akárcsak a besúgókról szóló epizódok, keserűen tükrözik a „normális” emberi társadalom visszásságait.
Swift ebben a fejezetben nem csupán a felvilágosult abszolutizmus eszméit és idealizmusát veszi górcső alá, hanem azok torzulásaira is rámutat. Éles kritikát fogalmaz meg arról, hogyan válhat a tudomány és racionalizmus az elnyomás és hatalomgyakorlás eszközévé – figyelmeztetve, hogy a tudás önmagában nem garancia a fejlődésre, ha azt rossz kezekbe adják.
Jonathan Swift „Gulliver utazásai” későbbi fejezeteiben egyre erőteljesebben bontakozik ki Gulliver kiábrándultsága a keresztény civilizációból, amelyet korábban naiv lelkesedéssel szemlélt. A lagadói Királyi Kitalátorok Akadémiáján tett látogatása során Gulliver maga is gúnyos megjegyzésekkel illeti az ott tapasztalt abszurditásokat, amelyek groteszk módon világítanak rá az emberi kapcsolatok és kommunikáció hanyatlására. A házaspárok közti figyelem hiánya és az emberi beszéd kiiktatására irányuló bizarr tervek jól tükrözik a társadalom széthullását és elidegenedését.
A szatirikus utazás Glubbdubrib szigetén folytatódik, ahol Gulliver a „boszorkánymesterek” és „mágusok” társadalmában találja magát. Itt a múlt nagy alakjai elevenednek meg előtte, lehetőséget adva neki, hogy az ókor legnagyobb személyiségeivel találkozzon. Ez a rész kiemelkedik a mű sötét iróniájából, Swift ugyanis az emberi történelem és kultúra ikonikus figuráit vonultatja fel. Külön figyelmet szentel Sir Thomas More-nak, az „Utópia” szerzőjének, akit az utópisztikus irodalom atyjának és saját szellemi elődjének tekint.
Swift ebben a szakaszban nem csupán a múlt nagyjainak dicsőségét idézi meg, hanem finoman utal arra is, hogy az emberi fejlődés és eszmények milyen távol kerültek a modern világ abszurd valóságától.
A regény végéhez közeledve Swift Arisztotelész szájába adja a kijelentést, miszerint a tömegvonzás elve (Newton tanítása) és a matematikai alapú világkép (Descartes elmélete) nem maradnak fenn hosszú távon. Ezzel Swift élesen bírálja a felvilágosodás eszméit, és szkeptikusan tekint a modern tudományra és történelemszemléletre. A szerző ezen fejezeteken keresztül nemcsak kritikát fogalmaz meg, hanem elgondolkodtató kérdéseket vet fel a tudomány és a társadalmi rendszerek törékenységéről.
Gulliver következő állomása Luggnagg szigete, ahol a struldbrugok – a halhatatlanok – élnek, akik látszólag mentesek az emberi lét „univerzális tragédiájától”. Gulliver, a felvilágosodás eszméitől áthatva, lelkesen ecseteli, hogyan használná ki az örök élet lehetőségét: a tudás és bölcsesség kifogyhatatlan forrásává válna, jótékonykodna, és fáradhatatlanul figyelmeztetné az emberiséget az erkölcsök hanyatlására és az emberi természet egyre növekvő romlására.
Swift azonban kegyetlen iróniával mutatja be, hogy a halhatatlanok élete távolról sem olyan irigylésre méltó, mint amilyennek Gulliver képzeli. A struldbrugok nem bölcsek vagy boldogok, hanem öregségük terhétől szenvedő, megfáradt lények, akik számára az örök élet inkább átok, mint áldás. Swift ezzel újabb csapást mér a felvilágosodás idealizmusára, és emlékezteti olvasóit, hogy az emberi természet korlátai és hibái az idő múlásával sem tűnnek el.
Luggnagg szigetén Swift kegyetlen iróniával mutatja be, hogy az öregség sokkal nagyobb sorscsapás, mint maga a halál. Az emberek fizikai, szellemi és erkölcsi hanyatlása végtelen folyamat, amelyre nincs gyógyír. A halhatatlanság itt nem áldás, hanem kínszenvedés, amely rámutat az emberi lét korlátaira és esendőségére.
Gulliver utazásainak végső állomása a nyihahák földje, ahol szembesül saját illúzióinak összeomlásával. Korábbi hite, miszerint Anglia és a keresztény európai civilizáció az emberiség védelmezője és példaképe, teljesen szertefoszlik. A bölcs és harmonikus nyihahák társadalmában nem talál hibát – sőt, mélyen vonzódik a lovak erkölcsi tisztaságához és rendjéhez. Ezzel szemben az emberszerű, durva és visszataszító jéhukkal nem tud és nem is akar közösséget vállalni.
Gulliver részletesen beszámol hazájának problémáiról vendéglátóinak, kendőzetlenül tárva fel az angol társadalom visszásságait. Kíméletlen kritikával illeti a politikai korrupciót, a gazdasági kizsákmányolást, a háborúk abszurditását és az igazságszolgáltatás visszaéléseit. Az orvosokat kuruzslóknak, a minisztereket pedig erkölcstelen, önző hataloméhes figuráknak festi le.
A nyihahák világában ezzel szemben a tisztaság, az őszinte jóakarat és a mértékletesség uralkodik. Gulliver ebben a bölcs és harmonikus társadalomban látja meg az ideális államberendezkedés lehetőségét, amelyet a nyihahák közösségi szelleme és erkölcsi felsőbbrendűsége irányít. Ám végül, mint ember – vagyis jehu –, még ebből a tökéletes világból is kirekesztődik, szimbolizálva az emberiség elidegenedését az eszményi rendtől.
Swift ezen fejezete a felvilágosodás és az emberi természet kritikájának csúcspontja, amely mély és maró társadalmi kommentárként szolgál, időtlen üzenetet közvetítve a hatalomról, erkölcsről és az emberiség esendőségéről.
A negyedik utazás
Jonathan Swift „Gulliver utazásai” negyedik kötete sötét és éles parabola az emberi természetről. Az emberiség ösztönlényként, „jehu”-ként jelenik meg, képtelen harmóniát teremteni ész és értelem között, így elkerülhetetlenül pusztulásra van ítélve. Gulliver – felismerve az emberi civilizáció romlottságát – titokban tartja az általa meglátogatott országok hollétét az angol hatóságok elől, hogy megóvja azokat a „civilizáció” gyarmatosító törekvéseitől.
Már a mű elején található bevezető levelek előrevetítik a kötet keserű üzenetét. Gulliver kiadójához és rokonához írott sorai mély kiábrándultságról tanúskodnak, egyértelműen jelezve, hogy tapasztalatai nyomán elvesztette hitét az emberiségben. Az utazások során szerzett élmények és felismerések – Swift világlátásának tükörképei – kíméletlenül sötétek és sokak számára nehezen elfogadhatók.
Swift ezen fejezetével nem csupán egy kalandos utazás krónikását adja az olvasó kezébe, hanem fájdalmas társadalomkritikát fogalmaz meg, amely az emberi természet alapvető gyengeségeire világít rá. A regény záró gondolatai nyíltan szembesítik az olvasót azzal a kérdéssel, hogy vajon a „civilizáció” valóban haladást, vagy csupán pusztítást és morális hanyatlást hoz magával.
A 19. század kritikus írója, William Makepeace Thackeray élesen bírálta Jonathan Swift megközelítését, mondván, hogy az író „sárba rántja az emberiséget.” Thackeray szerint Swift túlzottan kegyetlen képet festett az emberi természetről. Swift célja azonban nem a kiábrándítás volt, hanem az, hogy felrázza az embereket önelégültségükből, lerombolja megszokásaikat és előítéleteiket, miközben rámutat az emberközpontú világkép torzulásaira.
Swift 1726-ban megjelent szatirikus regényével már akkor kimondta a kultúrpesszimizmus alapvető téziseit – jóval megelőzve Jean-Jacques Rousseau 1750-es írását az emberek közötti egyenlőtlenség eredetéről.
Swift művében egy végletesen keserű gondolatot fogalmaz meg: az ember a földi világ legkisebb, legalantasabb, mégis legkérkedőbb és legártalmasabb lénye. Szerb Antal szavaival élve ezért is nevezhető „a világ legkeserűbb szatírájának”.
Swift írása nemcsak korának tükre, hanem időtlen figyelmeztetés az emberi természet gyengeségeire és a társadalom álszentségeire.
Jonathan Swift „Gulliver utazásai” című művének bevezető levele hangsúlyozza, hogy a regény valóságtartalmát senki se vonja kétségbe. A történet egyik legérdekesebb sajátossága éppen az, hogy különleges kapcsolatot ápol a valósággal. Bár Swift hőse olyan eseményeket él át, amelyek túlmutatnak a tapasztalati világ határain, a narratíva folyamatosan visszautal az emberi élet megszokott kereteire. A bevezető levélben szereplő válasz kifejti, hogy a regény torzításai és túlzásai ellenére a művet áthatja az igazság szelleme.
Swift alkotása az emberi valóság rejtett torzulásait emeli ki a fantasztikum és az abszurd eszközeivel. Gulliver kalandjai során rendkívüli erőfeszítéseket tesz, hogy meggyőzze honfitársait tapasztalatai valódiságáról – mintha ezzel is rávilágítana arra, hogy a legnyilvánvalóbb igazság is képes megkérdőjeleződni, ha az túl kényelmetlen vagy szokatlan.
A regény arra is rámutat, hogy az emberi kapcsolatok és a kölcsönös megértés kulcsfontosságúak az emberiség helyes útjának megtalálásához. Gulliver a bevezető levélben arról panaszkodik, hogy már nem érti a fiatal tengerészek nyelvét, és a londoni látogatóval sem találja a közös hangot. Bár utazásai során gyorsan elsajátítja a helyi nyelveket, hazatérése után egyre idegenebbnek érzi magát saját környezetében. A távol töltött idő és az átélt élmények miatt egyre nehezebben találja meg a kapcsolódást honfitársaihoz, ami tovább erősíti Gulliver és az emberi világ közötti szakadékot.
Swift ezzel nem csupán egy kalandos történetet kínál, hanem éles kritikát fogalmaz meg az emberi természet, a társadalmi normák és az elszigetelődés jelenségeivel kapcsolatban.
Jonathan Swift „Gulliver utazásai” című művében központi szerepet kap az ésszerűség, az erkölcsi tisztaság, az igaz emberség és az emberi méltóság kérdése. Ezek az eszmék az értékrend legmagasabb fokán állnak, miközben Gulliver életrevalósága – vagyis az életösztön és a túlélés – szintén hangsúlyos szerepet kap. Swift azonban rávilágít arra, hogy Gulliver olykor görcsösen ragaszkodik az életéhez, ami veszélyhelyzetekben háttérbe szoríthatja az emberi méltóság és erkölcs fontosságát. Az életösztön és a magasabb eszmék közötti konfliktus így a regény egyik visszatérő dilemmája.
A mű jelentős hangsúlyt fektet az állandó értékelés és újraértékelés folyamatára. Swift ezt egyrészt nyers, gúnyos formában ábrázolja – például amikor a lilliputiak politikai intrikáit és hatalmi harcait karikírozza –, másrészt közvetett módon is bemutatja, mint Gulliver „hősies” küzdelmét egy óriáspatkánnyal. Az eszmék és értékek keveredése gyakran groteszk helyzetekhez vezet. Erre kiváló példa az a jelenet, amikor Gulliver a törpekirálynő palotájában kitörő tüzet oltja el – praktikus és ésszerű megoldással –, ám ezzel egyben megsérti az udvari etikettet és a királynő hiúságát.
Swift finom iróniával és éleslátással világít rá, hogy az emberi cselekedetek és döntések sokszor egyszerre hordoznak magukban dicséretet és kritikát. A regény nemcsak kalandos történetként olvasható, hanem az emberi természet és társadalmi normák mélyreható szatírájaként is, amely érvényes marad az évszázadok során.
Swift regénye túlmutat a klasszikus utazási kalandok világán – mélyebb, filozofikus üzenetet hordoz, amely folyamatosan arra ösztönzi az olvasót, hogy újragondolja saját értékrendjét és döntéseit.
„Gulliver utazásai” narratív struktúrája nagyrészt a hagyományos epika keretein belül marad. A dialógusok nem bontakoznak ki önállóan, a szereplők beszédei gyakran Gulliver mondataiba ágyazódnak, függő beszéd formájában. Minden eseményt és tapasztalatot a címszereplő szemén keresztül ismerünk meg, ami különösen hangsúlyossá válik azokban a helyzetekben, ahol Gulliver nézőpontja eltorzul – például amikor kritikátlanul dicsőíti Angliát.
Swift ezzel a megoldással nemcsak Gulliver személyiségét árnyalja, hanem az olvasót is bevonja a történet értelmezésébe, teret engedve az irónia és az önreflexió számára. A regény így nem csupán kalandregényként, hanem az emberi természet és társadalmi normák szatirikus boncolásaként is megállja a helyét.
Swift gyakran él a nyílt gúny eszközével, amely a 18. században népszerű publicisztikai műfaj, a pamflet jellegzetességeit hordozza. Swift más művei, mint a „Hordómese” vagy „A könyvek csatája”, tovább erősítik „Gulliver utazásai” szatirikus hangvételét, amely az utópisztikus és ellenutópiás irodalom egyik korai alapköve lett.
A világirodalomban Swift nyomdokain haladva született meg Aldous Huxley „Szép új világ” című regénye, míg a magyar irodalomban Karinthy Frigyes kisregényei, a „Capillária” és az „Utazás Faremidóba”, közvetlen folytatásként is olvashatók – mintegy Gulliver ötödik és hatodik utazásaként. Karinthy művei nem csupán tisztelgésként szolgálnak Swift előtt, hanem új megvilágításba helyezik az emberi természet és a társadalom visszásságait.
A regény idézetei Szentkuthy Miklós fordításában kelnek életre, amely tovább növeli a mű irodalmi értékét. Szentkuthy stílusa méltó módon adja vissza Swift éleslátását és maró humorát, hozzájárulva a mű időtállóságához és hatásához a kritikai gondolkodás és társadalmi reflexió terén.
Jonathan Swift: Gulliver utazásai olvasónapló
Olvasónaplók – verselemzések:
- Olvasónaplók
- 1-2. osztály
- 3-4. osztály
- 5. osztály
- 6. osztály
- 7. osztály
- 8. osztály
- 9. osztály
- 10. osztály
- 11. osztály
- 12. osztály
- 1-4. osztály
- 5-8. osztály
- 9-12. osztály
- Ajánlott olvasmányok
- Elemzések – Verselemzések
- Kötelező olvasmányok röviden
- Versek gyerekeknek
- Versek mindenkinek
- Szerelmes versek gyűjteménye