Ady Endre: Góg és Magóg fia vagyok én verselemzés

Ady Endre:

Ady Endre Érmindszenten született 1877. november 22-én, a huszadik század egyik legfontosabb magyar költője volt, és kiemelkedő szerepet töltött be a magyar politikai újságírásban is. A Budapest, Terézvárosban 1919. január 27-én elhunyt Ady munkássága az irodalom és a műveltség területén a fejlődés és haladás szellemében íródott. Költészete az emberi lét számos aspektusát öleli fel, legyen szó hazaszeretetről, forradalmi gondolkodásról vagy az európai eszmeiség képviseletéről. Versei a szerelem, a szülőföld, a szabadság, az egyenlőség, a hit és a mulandóság témáit is feldolgozzák, ezáltal az emberi létezés kulcskérdéseit tárgyalva.

Ady Endre: Góg és Magóg fia vagyok én verselemzés

Ez a cím nélküli vers, melyet a költő 1906-ban publikált az „Új versek” című kötetében az előhang gyanánt, a világot megjárt és Párizsból újonnan hazatért költő lírai vallomása. A vers az új perspektívákkal gazdagodott alkotó írói szándékainak összefoglalását tárja az olvasó elé, amelyek között megtalálható a büszkeség, a hivatástudat, a hazaszeretet, valamint a magyarságtudat. A költő az első sorával azonosítható alkotása mély érzelmeket és erős nemzeti kötődést sugároz, reflektálva saját tapasztalataira és a hazához való viszonyára.

A költő az ars poeticájában körvonalazza saját feladatait: egyidejűleg kell képviselnie a magyarságot és a haladást, a modernséget és a nemzeti karakter megőrzését. Ady Endre számára az újdonság kiemelt jelentőséggel bír, mind egyéni, mind nemzeti szinten, ami a versben hat alkalommal is megjelenő „új” szó gyakori használatában is tükröződik. A költő hangsúlyozza a nyitottság és a változás fontosságát, kész mindenért vállalni, mivel úgy véli, a bezárkózás és a lemaradás veszélyezteti a magyarságot, kiszolgáltatva azt más népeknek. Ezt az elköteleződést szimbólumok sokaságán keresztül fejezi ki verseiben.

A verse első versszakában Góg és Magóg alakjai bukkannak fel, akik a legendák szerint egy harcias északi nép királyai voltak. E nép ellen Nagy Sándor kőfallal és érckapukkal védte birodalmát, így zárta őket a hegyek közé, hogy megóvja területeit a támadásoktól. A középkori fordítások során Góg és Magóg neve a szkítákkal fonódott össze, mely kapcsolat Anonymust arra késztette, hogy a magyarok őseiként azonosítsa őket. A költő e történelmi és mitikus elemeket felhasználva mélyebb rétegeket és jelentéseket épít verseibe.

A vers második versszakában a magyarok bejövetelét Verecke szimbolizálja, mely az ősi magyarságtudat vállalását és az új kezdeményezések bevezetésének felelősségét egyaránt magában foglalja. Ebben a kontextusban Dévény mint a nyugati szelek akadálytalan beáramlását lehetővé tevő kapu jelenik meg az Alpok és a Kárpátok között. Ady Endre a Kárpát-medencét ilyen nyitott, határok nélküli területként ábrázolja, ahol újító szándékai akadálytalanul érvényesülhetnek, hasonlóan a történelmi határátlépésekhez.

A harmadik versszakban Vazul szerepeltetése kihívásokat vetett fel az értelmezők számára: viták alakultak ki arról, hogy hogyan képviselheti a pogány lázadót az újítás jegyében. Amikor is ő Szent István király ellen lázadt, akinek intézkedései nélkül a magyarság talán nem maradt volna fenn. Ady Endre számára azonban nem a történelmi szerep volt a meghatározó, hanem annak a XX. század eleji következményei. Ady, szemben az akkori állam és egyház Szent Istvánra hivatkozó, látszólag rendíthetetlen és elnyomó hatalmával, magát is egyfajta pogány lázadónak látta, aki az ősi, romlatlan magyarságot képviselte.

A negyedik versszakban a Pusztaszer említése szimbolikus jelentőséggel bír. A hagyományok szerint a honfoglaló magyarok itt tartották meg az első országgyűlésüket, amely a magyar történelemben a régi rendszer képviseletét jelentette, és ellenezte az újításokat. A vers így Ady Endre számára nem csupán költészeti eszköz, hanem egyfajta magatartási iránytű is, amely a helyesnek ítélt útmutatást nyújtja. Ady költészetében a reménytelenség növekedésével egyenes arányban áll a küzdésvágy: a „mégis győztes” kifejezés ezt az elszántságot tükrözi, amely műveinek meghatározó eleme.

Ady Endre: Góg és Magóg fia vagyok én verselemzés

Ady Endre: Góg és Magóg fia vagyok én verse:

Góg és Magóg fia vagyok én,
Hiába döngetek kaput, falat
S mégis megkérdem tőletek:
Szabad-e sírni a Kárpátok alatt?

Verecke híres útján jöttem én,
Fülembe még ősmagyar dal rivall,
Szabad-e Dévénynél betörnöm
Új időknek új dalaival?

Fülembe forró ólmot öntsetek,
Legyek az új, az énekes Vazul,
Ne halljam az élet új dalait,
Tiporjatok reám durván, gazul.

De addig sírva, kínban, mit se várva
Mégiscsak száll új szárnyakon a dal
S ha elátkozza százszor Pusztaszer,
Mégis győztes, mégis új és magyar.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük