Madách Imre: Az ember tragédiája olvasónapló

Madách Imre: Az ember tragédiája olvasónapló

Szereplők:

Ádám
Éva
Lucifer
Az Úr hangja
Péter apostol / Főpap / Eretnek
Catulus / Udvaronc
Saint-Just
Robespierre / Tudós a falanszterben
Rudolf császár
Kepler tanítványa
Föld szellemének szava

Madách Imre: Az ember tragédiája olvasónapló

1. szín: A Mennyország

Isten megteremti a világot, melyet az angyalok kara dicsőít. Ám Lucifer, az egyik angyal, fellázad Teremtője ellen, és szembeszegül vele. Lucifer elszakad az angyali seregtől, és célja, hogy mindenütt viszályt szítson. Isten az Édenkertben neki adja a tudás és a halhatatlanság fáját. Lucifer számára ez az apró földdarab is elegendő ahhoz, hogy létrehozza a tagadás birodalmát.

2. szín: A Paradicsom

Ádám és Éva a Paradicsomban felfedezik a tudás és a halhatatlanság fáját, de az Úr megtiltja nekik, hogy egyenek róla. Ekkor Lucifer jelenik meg előttük, és rábeszéli őket a tiltott gyümölcs elfogyasztására. Tettük súlyos következményekkel jár: kiűzetnek a Paradicsomból.

3. szín: A Paradicsomon túl

Ádám és Éva otthonteremtési kísérlete új fordulatot vesz Lucifer közreműködésével: hogy a magányt elűzzék, Lucifer nimfákat teremt és átadja nekik a Reményt. Ádám további tudásra vágyik, amit Lucifer egy manipulált jövőkép formájában tár elé, majd elkíséri őket a történelem útvesztőiben, az ókortól kezdve.

4. szín: Egyiptom

Ádám, fáraóként, a tróntermében szemtanúja lesz egy rabszolga kétségbeesett menekülésének. Felesége, Éva, azonnal segítségére siet, de már későn érkezik; a férfi élete kihuny. A tragédia mélyen megrendíti Ádámot, aki Éva hűséges szeretetének hatására elhatározza, hogy felszabadítja a piramison dolgozó rabszolgákat. Míg eddig tetteit a dicsőség vágya vezérelte, most egy új, ismeretlen érzés keríti hatalmába. Lucifer bepillantást enged a jövőbe, amelynek látványa megfélemlíti Évát, ezért úgy döntenek, hogy mindent hátrahagyva továbbindulnak Luciferrel. Ádámban eközben egyre inkább megfogalmazódik az egyenlőség eszméje, ahogy felismeri korábbi cselekedeteinek súlyát.

5. szín: Athén

Miltiádész, vagyis Ádám, harcba indul Athén védelmében, míg felesége, Éva, és fia, Kimón otthon maradnak. Távollétében azonban a város lakói fellázadnak ellene, még azok is, akik korábban a támogatását élvezték és barátként tekintettek rá. Lucifer megjelenik, és figyelmezteti a lázadókat, hogy Miltiádész már értesült terveikről és hamarosan visszatér. Az ellenségek megpróbálják elfogni Évát és gyermekét, de sikerül időben elrejtőzniük. Ádám sebesülten tér vissza a csatából, de a nép dühe egyre csak fokozódik. A megviselt hadvezér már nem képes védeni magát, és végül kivégzik. Azok, akik egykor a katonái voltak, most ellene fordulnak. A színdarab a szabadság eszméje és a nép gyávasága, elnyomása közötti ellentétet állítja középpontba.

6. szín: Róma

Ádám és Éva Lucifer társaságában, néhány nemes között mulatoznak; gazdagság, gladiátorok és táncosok veszik őket körül, ám a jólét ellenére sem találják a boldogságot. Ekkor Lucifer gyászmenetet vezet a terembe. A szertartás közben Hippia, egy előkelő hölgy, megcsókol egy pestisben elhunyt embert. Péter apostol is jelen van, elítéli a jelenlévőket, és új eszméket hirdet, majd megkereszteli a haldokló lányt. Ádám és Éva Péter apostol tanításai mellett döntenek, aki a szeretet és testvériség fontosságáról beszél, míg Lucifer tovább követi őket lépésről lépésre.

7. szín: Konstantinápoly

Tankréd, vagyis Ádám, hazatérve a keresztes hadjáratokból menedéket keres, de minden ajtó zárva marad előtte. Kísérője Lucifer, aki fegyverhordozóként van mellette. Az utcákon újra és újra találkozik eretnekekkel, akiket akár egyetlen „i” betűért is máglyára küldenek. Ádám találkozik Évával, aki Izóra néven menekül azok elől, akik korábban az életére törtek. A nő apácának áll, így szerelmük kilátástalan. Ádám kiábrándul az egyház dogmákba merevedett, korrupt tanításaiból, és a tudomány felé fordul.

8. szín: Prága

Ádám Kepler szerepében jelenik meg, Éva pedig Borbálaként mutatkozik be. Együtt élnek Rudolf császár udvarában, ahol Kepler saját költségén folytatja tudományos kutatásait, miközben a megélhetését is biztosítania kell. Emiatt kényszerűen a jóslás, mint áltudomány felé fordul. Borbála titokban találkozgat egy udvaronccal, miközben Kepler minden vagyonát a nagyravágyó feleségére költi. Ádám álmaiban már egy új világkép kezd formálódni; a francia forradalom drámai jelenetei bontakoznak ki előtte.

9. szín: Párizs

Ezt a jelenetet gyakran „álom az álomban” színként emlegetik, ahol az álmodó Kepler, azaz Ádám, Danton szerepében tűnik fel. Első szavai – „Egyenlőség, testvériség, szabadság!” – ma már ismert szállóigék, de ez a nagyszerű jelmondat a valóságban nem válhat valóra, hiszen a háttérben a nép egymás után hajtja végre a kivégzéseket. Éva két különböző szerepben is megjelenik: először vérpadra küldött, szépséges márkinőként, majd forradalmi nőként. Danton, aki korábban kegyetlen vérbíró volt, megrendül, amikor Éva elé áll. A jelenetben Robespierre is feltűnik, aki Danton kivégzését követeli.

10. szín: Prága II.

Ádám, Kepler szerepében, felébred egy álomból, amelyben csodálatot és borzalmat élt át a véres áldozatok miatt, mégis optimistán tekint a jövőre. Éva az elmúlt éjszakát egy udvaronccal töltötte, de keserű emlékekkel gondol vissza rá. Keplerhez egyik legtehetségesebb tanítványa látogat el a következő utazás előtt. Kepler megosztja vele, hogy a tudomány sok korláttal küzd, és végső soron talán értelmetlen. Arra kéri tanítványát, hogy égesse el a régi törvényeket, és merjen saját fejével gondolkodni, ne hagyatkozzon elavult tanokra.

11. szín: London

Az ipari forradalom idején Angliában járunk, a kapitalizmus virágkorában. Ádám különböző alakokban jelenik meg, például munkásként és öregemberként, miközben Luciferrel együtt figyelik az eseményeket.

Ádám eleinte lenyűgözve szemléli az új világot, de amikor közelebbről is megismeri a tömeg életét, kiábrándul az emberek pénzközpontú hozzáállásából. A kocsmában a munkások a gépeket hibáztatják a megélhetésük elvesztéséért, és panaszkodnak, hogy a pénz mindent felülír. Lucifer megjegyzi, hogy még Évát is meg lehet vásárolni, aki éppen polgárlányként lép ki a templomból.

Éva örömmel fogad el egy mézeskalács szívet gyermekkori barátjától. Amikor Ádám és Lucifer közeledni próbálnak hozzá, Éva anyja először elutasítja őket, de amikor megtudja, hogy Ádám gazdag kereskedő, arra ösztönzi lányát, hogy válassza őt. Éva eldobja a mézeskalács szívet, és drága ékszereket fogad el Ádámtól.

A háttérben eközben feszültség támad: egy férfit akasztani visznek, aki a gyárban megsérült, elvesztette munkáját, és miután megölte a gyáros fiát, kirúgták őt és a feleségét is. A gyáros, képtelen feldolgozni fia halálát, a gyilkost kivégezteti. Éva egy csokrot helyez el egy szentkép mellett, de a virágok elhervadnak, míg az Ádámtól kapott ékszerei kígyókká és gyíkokká változnak. Ádámot és Lucifert a rendőrség hamis pénz miatt keresi.

A végén visszatérnek a Tower tetejére, ahol Ádám teljesen kiábrándul ebből a világból. A szereplők egy hatalmas sírt ásnak, amelybe sorra ugranak, miután elmondják búcsúversüket. Éva az egyetlen, aki búcsút int a földi létnek, majd az ég felé emelkedik.

12. szín: Falanszter

A legtehetségesebb embereket arra kényszerítik, hogy a tudósok által kijelölt feladatokat végezzék, így például Michelangelónak egyforma székeket kell gyártania. Az „U” alakú épület jobb szárnyában munkások dolgoznak a gőzgépek mellett, míg a bal oldalon a természettudományi eszközök sorakoznak.

Mindenki egyenruhát visel, és Ádám Luciferrel együtt a földből bukkan elő a középpontban. A tudósok szerint négyezer év múlva a Nap kihűl, ezért addigra pótolni kell az onnan származó energiát. A világot teljesen a tudomány uralja, így minden feleslegesnek ítélt dolgot – virágokat, állatokat, sőt, az érzelmeket is – múzeumokba zártak.

Az emberek számmal vannak megkülönböztetve, és bár a társadalom egyenlőséget és testvériséget hirdet, az emberek valójában boldogtalanok. Ádám megpillantja Évát, és azonnal beleszeret, ezért a tudósok azonnal kórházi kezelésre akarják küldeni. Végül Ádám úgy dönt, hogy ezt a világot is elhagyja.

13. szín: Az űr

Ádám egyre távolabb sodródik a Földtől, de erős vágyat érez, hogy visszatérjen, és újra küzdjön. Lucifer minden eszközt bevet, hogy eltántorítsa, logikus érveket hoz fel, és sorra említi Ádám összes kudarcát. Ádám azonban rendíthetetlen marad, és kitart amellett, hogy visszatérjen a földi életbe.

14. szín: Eszkimó-világ

Az ember minden méltóságát elvesztve, a hó és sár közé fagyva tengődik, lassan visszasüllyedve az állati lét szintjére. Ádám még Éva ölelő karjaiban sem talál sem biztonságot, sem megnyugvást.

15. szín: Záró jelenet

Lucifer és Ádám vitája tovább fokozódik, Lucifer még az emberi szabad akarat létét is megkérdőjelezi. Ádám az öngyilkosság gondolatával játszik, hogy bizonyítsa: valóban szabad akarattal rendelkezik. A drámai pillanatban Éva megjelenik, és közli, hogy gyermeket vár. Ádám ráébred, hogy folytatnia kell a harcot, bár kétségek gyötrik.

Számos kérdés kínozza: van-e valódi fejlődés, mi lesz az emberiség jövője? Az Úr válasz helyett csak reményt kínál. Éva, aki az élet, a szeretet, a költészet és a művészetek megtestesítője, Ádám hű társa marad. Lucifer is vele marad, örökös tagadásával és érveivel, a kételyt képviselve, amely az élet örömeinek egyik forrása is lehet. Az élet fontosságát hangsúlyozva, az ember dönthet a jó és a rossz között.

Az Úr zárja le a történetet: „Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál!”

Madách Imre: Az ember tragédiája olvasónapló

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük